Σάββατο 23 Φεβρουαρίου 2008

Υπογράφηκε η σύμβαση για το νέο οδικό άξονα Σαγιάδας - Κονίσπολης

Ένας νέος οδικός άξονας, θα συνδέει σε περίπου δύο χρόνια, την Ήπειρο με την γειτονική Αλβανία. Στο τελωνείο Μαυροματίου Θεσπρωτίας, υπογράφηκε σήμερα από την αλβανική κυβέρνηση και την ανάδοχο ελληνική εταιρεία ΑΕΓΕΚ Α.Ε, η σύμβαση για την κατασκευή του οδικού άξονα από το τελωνείο Μαυροματίου στην περιοχή Σαγιάδας Θεσπρωτία, Κονίσπολης Αγίων Σαράντα. Την επίβλεψη του έργου θα έχει η Εγνατία Οδός Α.Ε. Το μήκος του είναι 40,5 χιλιόμετρα και η κατασκευή προϋπολογίσθηκε σε 50 εκατομμύρια ευρώ. Θα είναι με μια λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Η χρηματοδότηση του έργου κατά 80% θα γίνει από την Ελλάδα και συγκεκριμένα από το Σχέδιο Οικονομικής Ανασυγκρότησης των Βαλκανίων και κατά 20% από την αλβανική κυβέρνηση.
Την ελληνική κυβέρνηση εκπροσώπησαν στην εκδήλωση, ο υφυπουργός Οικονομικών Αντώνης Μπέζας και ο υφυπουργός Εξωτερικών Πέτρος Δούκας.
Εκ μέρους της αλβανικής κυβέρνησης παρόντες ήταν οι υφυπουργοί Οικονομίας Γκένκ Ρούλι, Δημοσίων Έργων, Μεταφορών και Επικοινωνιών Σταβρί Ριστάνι και Εργασίας Κώστας Μπάρκας.
Το Ελληνικό σχέδιο Οικονομικής Ανασυγκρότησης των Βαλκανίων (ΕΣΟΑΒ) αποτελεί το πιο ολοκληρωμένο και αισιόδοξο αναπτυξιακό πρόγραμμα της Ελλάδας, συνολικού προϋπολογισμού 550 εκ. ευρώ, δεκαετούς διάρκειας (2002-2011) και στοχεύει στην αντιμετώπιση προβλημάτων ανάπτυξης των Βαλκανικών χωρών, την ενίσχυση διμερών οικονομικών σχέσεων και τη διευκόλυνση ελληνικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Τα κριτήρια για την επιλογή των έργων έγκεινται στην ανταποδοτικότητα για την ελληνική οικονομία και την ελληνική εξωτερική πολιτική, χωρίς να παραγκωνίζεται η ωφελιμότητα του έργου για τη λήπτρια χώρα.
Επωφελούμενες χώρες είναι η Αλβανία, η Βοσνία και Ερζεγοβίνη, η Βουλγαρία, το Μαυροβούνιο, η πΓΔΜ, η Ρουμανία και η Σερβία. Το ως άνω ποσό των 550 εκατ. € κατανέμεται, ως εξής ανά λήπτρια χώρα:
Αλβανία 49.890.000 ευρώ, Βοσνία - Ερζεγοβίνη 19.530.000 ευρώ, Βουλγαρία 54.290.000 ευρώ, Μαυροβούνιο 17.500.000 ευρώ, Π.Γ.Δ.Μ. 74.840.000 ευρώ, Ρουμανία 70.430.000 ευρώ, Σερβία 232.500.000 ευρώ.
Τόσο ο κ. Μπέζας, όσο και ο κ. Δούκας, στις ομιλίες τους αναφέρθηκαν στην εξαιρετική σημασία του νέου οδικού άξονα, τόσο για τη Νότια Αλβανία, όσο και για την Ήπειρο. Ιδιαίτερα στο αλβανικό έδαφος θα βγάλει από την απομόνωση 18 οικισμούς και θα τονώσει το διασυνοριακό εμπόριο. Επιπλέον για τη Νότια Αλβανία, θα υπάρξει μέσω του νέου οδικού άξονα, διασύνδεση με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και κατ’ επέκταση με την υπόλοιπη Ευρώπη.