Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2008

Διδάσκουν, αν και πάσχουν από ψυχολογικά νοσήματα


Υπάρχουν, ναι υπάρχουν, εκπαιδευτικοί και στην Ήπειρο, λίγοι ευτυχώς, που πάσχουν από ψυχολογικά νοσήματα και εντούτοις διδάσκουν! Οι εκπαιδευτικοί αυτοί δεν είναι σε θέση να διδάξουν στην τάξη και στην περίπτωση που «τσεκαριστούν» έγκαιρα, τοποθετούνται σε άλλες θέσεις. Βέβαια λεπτομερής καταγραφή των ατόμων αυτών δεν μπορεί να γίνει, καθώς δεν υπάρχει διαδικασία αξιολόγησης των διδασκόντων.
Μια προσπάθεια εφαρμογής «ψυχομετρικών τεστ» που έγινε στο παρελθόν κατά την διάρκεια της διαδικασίας για πρόσληψη, έμεινε κενό γράμμα, λόγω αντίδρασης των συνδικαλιστών.
Λόγω της έλλειψης αξιολόγησης είναι δύσκολος ο… «επίσημος» εντοπισμός των προβληματικών περιπτώσεων. Μια σχετική εικόνα, όμως, αποκτούν οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, είτε όταν οι εκπαιδευτικοί αυτοί παρουσιάζονται εκεί πριν τον διορισμό τους, είτε από καταγγελίες συναδέλφων τους, μαθητών και γονέων στα σχολεία όπου υπηρετούν. Ηπειρωτες γονείς έλεγαν ότι «δυστυχώς υπάρχουν δάσκαλοι και καθηγητές αδιάφοροι, ανειδίκευτοι, που χρήζουν ψυχολογικής βοήθειας και διδάσκουν τα παιδιά μας». Ποιος τους ελέγχει; Μπορεί το ΑΣΕΠ να τους ελέγξει; Μπορούν οι Προϊστάμενοί τους; Ποια είναι τα κριτήρια βάσει των οποίων μπαίνουν οι εκπαιδευτικοί στην τάξη; Υπάρχουν πολλά παρόμοια ερωτήματα που δεν μπορούν να απαντηθούν. Αυτά τα ερωτήματα δεν θα υπήρχαν αν γινόταν αξιολόγηση, την οποία όλοι την επιθυμούν και την επικαλούνται για το καλό της Παιδείας, αλλά κανένας δεν την θέλει. Παλαιότερες έρευνες που έγιναν και στην περιοχή μας ανέφεραν ότι πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν έντονο «στρες» μέσα στην τάξη και αυτό αποδίδεται περισσότερο στην κακή οργάνωση και λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος. Άλλοι αισθάνονται εξάντληση στην διάρκεια της εργασίας και ευχαρίστως όπως οι ίδιοι… εξομολογούνται θα άλλαζαν δουλειά αν μπορούσαν. Άλλοι απογοητεύονται από την απροσεξία των μαθητών και την απαξίωση που δείχνουν στο μάθημα, με αποτέλεσμα να καταβάλλουν υπερπροσπάθειες, ώστε να τους κινήσουν το ενδιαφέρον τους, ενώ άλλοι προκαλούν συγκρουσιακές καταστάσεις με τους μαθητές.