Στην αναδιοργάνωση της λειτουργίας των λαϊκών αγορών και στην απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης των μικροπωλητών, στοχεύει η Έκθεση της Κεντρικής Επιτροπής Απλούστευσης Διαδικασιών (ΚΕΑΔ), την οποία υπέγραψε ο Υφυπουργός Εσωτερικών κ. Χρήστος Ζώης.
.
Η Έκθεση απεστάλη στο Υπουργείο Ανάπτυξης και πιο συγκεκριμένα στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου, (Οργανισμός Λαϊκών Αγορών Αθηνών - Πειραιώς, Δ/νση Εμπορικών Οργανώσεων, Δ/νση Τιμών, Τροφίμων και Ποτών), στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ανατολικής Αττικής (Δ/νση Καταναλωτή Εμπορίου), στην Ομοσπονδία Παραγωγών Λαϊκών Αγορών και στην Ομοσπονδία Πωλητών Λαϊκών Αγορών.
«Ευελπιστούμε, η Έκθεση ν’ αποτελέσει χρήσιμο και αποτελεσματικό βοήθημα, στην επεξεργασία σχεδίου για την αναδιοργάνωση της λειτουργίας των λαϊκών αγορών και στην αντιμετώπιση των δυσλειτουργιών των διαδικασιών αδειοδότησης των μικροπωλητών», επισημαίνει σε δήλωσή του ο κ. Ζώης.
Το περιεχόμενο της έκθεσης
Ειδικότερα, η Έκθεση παρουσιάζει τις διαπιστώσεις και τις προτάσεις για την αναδιοργάνωση του τρόπου λειτουργίας των λαϊκών αγορών και την απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης των μικροπωλητών, που περιλαμβάνουν τέσσερις εξειδικευμένες κατηγορίες επαγγελματιών: τους πωλητές λαϊκών αγορών, τους παραγωγούς λαϊκών αγορών, τους παραγωγούς λαϊκών αγορών βιολογικών προϊόντων, και τους επαγγελματίες υπαιθρίου εμπορίου.
Η επιλογή των διαδικασιών αδειοδότησης των μικροπωλητών, ως αντικείμενο απλούστευσης, επελέγη από την Επιτροπή γιατί ο κλάδος αυτός του μικρεμπορίου έχει σημαντική συμβολή σε ότι αφορά την εξυπηρέτηση των καταναλωτών, αλλά και σε ότι αφορά στην απασχόληση ατόμων που προέρχονται από ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, σε συνδυασμό με τα προβλήματα οργάνωσης και λειτουργίας, που αντιμετωπίζει ο θεσμός των λαϊκών αγορών.
Η καταγραφή και αξιολόγηση των διαδικασιών αδειοδότησης, για αυτές τις κατηγορίες επαγγελματιών και οι προτάσεις που υποβάλλονται, βασίζονται στις διαβουλεύσεις που διεξήχθησαν με εκπροσώπους των εμπλεκόμενων Δημόσιων Υπηρεσιών και εκπροσώπους των μικροπωλητών καθώς και στη συνεργασία με τις εμπλεκόμενες Δημόσιες Υπηρεσίες.
Οι δυσλειτουργίες
Τα προβλήματα που διαπιστώθηκαν, εστιάζονται αφενός στις δυσλειτουργίες του ισχύοντος σήμερα συστήματος οργάνωσης και λειτουργίας των λαϊκών αγορών και αφετέρου, σε δυσλειτουργίες στις διαδικασίες έκδοσης των αδειών και για τις τέσσερις κατηγορίες μικροπωλητών. Συγκεκριμένα:
- Σε ό,τι αφορά την οργάνωση και λειτουργία των λαϊκών αγορών, διαπιστώνεται, παρά την ύπαρξη ενιαίου θεσμικού πλαισίου για όλη την χώρα, ότι στην πράξη λειτουργούν δύο συστήματα, ένα για τις περιοχές της Περιφέρειας τέως Διοικήσεως Πρωτευούσης και Θεσσαλονίκης, όπου υπάρχουν Οργανισμοί Λαϊκών Αγορών και όπου η αρμοδιότητα έκδοσης των αδειών, ανήκει στο Υπουργείο Ανάπτυξης και ένα για την υπόλοιπη χώρα με ευθύνη των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, οι οποίες όμως δεν διαθέτουν το απαιτούμενο προσωπικό, για την εφαρμογή του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου.
- Σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες έκδοσης των αδειών, διαπιστώνονται αδυναμίες ως προς τα θεσμοθετημένα κοινωνικά κριτήρια και τις αντίστοιχες ποσοστώσεις επιλογής δικαιούχων, (π.χ. διαφορετικά κριτήρια για διαφορετικές κατηγορίες αδειών και αναντιστοιχίες προς την εθνική κοινωνική πολιτική, αποκλεισμό των υπηκόων τρίτων χωρών μονίμων κατοίκων Ελλάδας).
- Επίσης διαπιστώνεται απουσία κωδικοποίησης των διατάξεων και χρηστικών οδηγιών για τους ενδιαφερόμενους, σε συνδυασμό με την περιορισμένη δημοσιοποίηση των προκηρύξεων των αδειών και έλλειψη προσδιορισμού χρόνων και προθεσμιών των σταδίων των διαδικασιών.
- Επιπλέον οι απαιτήσεις υποβολής δικαιολογητικών τα στοιχεία των οποίων προκύπτουν από άλλα δικαιολογητικά, είτε είναι διαθέσιμα στην υπηρεσία που εκδίδει την άδεια, είτε αφορούν θεσμοθετημένες υποχρεώσεις των δικαιούχων ανεξάρτητες από την δραστηριότητα για την οποία εκδίδεται η άδεια, είτε δεν αποτελούν κριτήρια για την έκδοση της άδειας, είτε τέλος προκύπτουν από αποφάσεις άδειας επαγγελματικής δραστηριότητας, που αποτελούν προϋπόθεση για την έκδοση της άδειας, οπότε αρκεί η επίδειξή τους και η παραγωγή αντιγράφου από την υπηρεσία που εκδίδει την άδεια.
- Επισημαίνεται μάλιστα και η ύπαρξη προθεσμιών που δεν δικαιολογούνται, επιβαρύνοντας τις υπηρεσίες που εκδίδουν τις άδειες και τους ενδιαφερόμενους.
Δέσμη μέτρων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων
Για την αντιμετώπιση των προαναφερθέντων προβλημάτων, προτείνεται δέσμη μέτρων τα οποία συνοψίζονται στα εξής:
Θεσμοθέτηση δύο συστημάτων λειτουργίας των λαϊκών αγορών: α) ένα σύστημα για τις Μητροπολιτικές περιοχές της χώρας με άμεση εφαρμογή στους Νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης υπό τους αντίστοιχους Οργανισμούς Λαϊκών Αγορών, όπου επιχειρησιακές αρμοδιότητες του Υπουργείου Ανάπτυξης μεταφέρονται στις αντίστοιχες Περιφέρειες, και β) ένα σύστημα για την υπόλοιπη χώρα με ευθύνη των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων. Με τα προτεινόμενα μέτρα προσαρμόζεται και εξορθολογίζεται το ισχύον σύστημα οργάνωσης και λειτουργίας των λαϊκών αγορών στις πραγματικές ανάγκες του θεσμού και στις επιχειρησιακές και δημοσιονομικές δυνατότητες του κράτους.
Θεσμοθέτηση συγκεκριμένων χρονικών προθεσμιών για τα επιμέρους στάδια των διαδικασιών έκδοσης των αδειών. Με τα μέτρα αυτά κατοχυρώνονται τα δικαιώματα των ενδιαφερομένων δικαιούχων.
Βελτίωση της διαδικασίας δημοσιοποίησης των προκηρύξεων, κωδικοποίηση των διατάξεων και έκδοση χρηστικών οδηγιών για τους ενδιαφερόμενους δικαιούχους. Με τα μέτρα αυτά βελτιώνεται η πληροφόρηση των ενδιαφερομένων δικαιούχων αδειών και ενισχύεται η διαφάνεια των διαδικασιών έκδοσης των αδειών.
Κατάργηση περιττών δικαιολογητικών. Με τα μέτρα αυτά διευκολύνονται οι ενδιαφερόμενοι και οι υπηρεσίες που εκδίδουν τις άδειες, ενώ, ειδικά για την έκδοση των αδειών παραγωγών λαϊκών αγορών, με τον διπλασιασμό του χρόνου ισχύος των αδειών (από 6 σε 12 μήνες) περιορίζεται κατά το ήμισυ ο φόρτος εργασίας των υπηρεσιών που εκδίδουν τις άδειες και ο αντίστοιχος φόρτος των δικαιούχων παραγωγών αγορών. Συνολικά, για τις διάφορες κατηγορίες αδειών η μείωση του αριθμού των απαιτούμενων δικαιολογητικών μειώνεται από 50% έως 83%.
Επανεξέταση των κοινωνικών κριτηρίων επιλογής των δικαιούχων αδειών επαγγελματιών πωλητών λαϊκών αγορών και αδειών υπαιθρίου εμπορίου, με στόχο την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του θεσμού των μικροπωλητών ως εργαλείου κοινωνικής πολιτικής της χώρας για την στήριξη των ευπαθών κοινωνικά ομάδων.
.
Η Έκθεση απεστάλη στο Υπουργείο Ανάπτυξης και πιο συγκεκριμένα στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου, (Οργανισμός Λαϊκών Αγορών Αθηνών - Πειραιώς, Δ/νση Εμπορικών Οργανώσεων, Δ/νση Τιμών, Τροφίμων και Ποτών), στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ανατολικής Αττικής (Δ/νση Καταναλωτή Εμπορίου), στην Ομοσπονδία Παραγωγών Λαϊκών Αγορών και στην Ομοσπονδία Πωλητών Λαϊκών Αγορών.
«Ευελπιστούμε, η Έκθεση ν’ αποτελέσει χρήσιμο και αποτελεσματικό βοήθημα, στην επεξεργασία σχεδίου για την αναδιοργάνωση της λειτουργίας των λαϊκών αγορών και στην αντιμετώπιση των δυσλειτουργιών των διαδικασιών αδειοδότησης των μικροπωλητών», επισημαίνει σε δήλωσή του ο κ. Ζώης.
Το περιεχόμενο της έκθεσης
Ειδικότερα, η Έκθεση παρουσιάζει τις διαπιστώσεις και τις προτάσεις για την αναδιοργάνωση του τρόπου λειτουργίας των λαϊκών αγορών και την απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης των μικροπωλητών, που περιλαμβάνουν τέσσερις εξειδικευμένες κατηγορίες επαγγελματιών: τους πωλητές λαϊκών αγορών, τους παραγωγούς λαϊκών αγορών, τους παραγωγούς λαϊκών αγορών βιολογικών προϊόντων, και τους επαγγελματίες υπαιθρίου εμπορίου.
Η επιλογή των διαδικασιών αδειοδότησης των μικροπωλητών, ως αντικείμενο απλούστευσης, επελέγη από την Επιτροπή γιατί ο κλάδος αυτός του μικρεμπορίου έχει σημαντική συμβολή σε ότι αφορά την εξυπηρέτηση των καταναλωτών, αλλά και σε ότι αφορά στην απασχόληση ατόμων που προέρχονται από ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, σε συνδυασμό με τα προβλήματα οργάνωσης και λειτουργίας, που αντιμετωπίζει ο θεσμός των λαϊκών αγορών.
Η καταγραφή και αξιολόγηση των διαδικασιών αδειοδότησης, για αυτές τις κατηγορίες επαγγελματιών και οι προτάσεις που υποβάλλονται, βασίζονται στις διαβουλεύσεις που διεξήχθησαν με εκπροσώπους των εμπλεκόμενων Δημόσιων Υπηρεσιών και εκπροσώπους των μικροπωλητών καθώς και στη συνεργασία με τις εμπλεκόμενες Δημόσιες Υπηρεσίες.
Οι δυσλειτουργίες
Τα προβλήματα που διαπιστώθηκαν, εστιάζονται αφενός στις δυσλειτουργίες του ισχύοντος σήμερα συστήματος οργάνωσης και λειτουργίας των λαϊκών αγορών και αφετέρου, σε δυσλειτουργίες στις διαδικασίες έκδοσης των αδειών και για τις τέσσερις κατηγορίες μικροπωλητών. Συγκεκριμένα:
- Σε ό,τι αφορά την οργάνωση και λειτουργία των λαϊκών αγορών, διαπιστώνεται, παρά την ύπαρξη ενιαίου θεσμικού πλαισίου για όλη την χώρα, ότι στην πράξη λειτουργούν δύο συστήματα, ένα για τις περιοχές της Περιφέρειας τέως Διοικήσεως Πρωτευούσης και Θεσσαλονίκης, όπου υπάρχουν Οργανισμοί Λαϊκών Αγορών και όπου η αρμοδιότητα έκδοσης των αδειών, ανήκει στο Υπουργείο Ανάπτυξης και ένα για την υπόλοιπη χώρα με ευθύνη των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, οι οποίες όμως δεν διαθέτουν το απαιτούμενο προσωπικό, για την εφαρμογή του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου.
- Σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες έκδοσης των αδειών, διαπιστώνονται αδυναμίες ως προς τα θεσμοθετημένα κοινωνικά κριτήρια και τις αντίστοιχες ποσοστώσεις επιλογής δικαιούχων, (π.χ. διαφορετικά κριτήρια για διαφορετικές κατηγορίες αδειών και αναντιστοιχίες προς την εθνική κοινωνική πολιτική, αποκλεισμό των υπηκόων τρίτων χωρών μονίμων κατοίκων Ελλάδας).
- Επίσης διαπιστώνεται απουσία κωδικοποίησης των διατάξεων και χρηστικών οδηγιών για τους ενδιαφερόμενους, σε συνδυασμό με την περιορισμένη δημοσιοποίηση των προκηρύξεων των αδειών και έλλειψη προσδιορισμού χρόνων και προθεσμιών των σταδίων των διαδικασιών.
- Επιπλέον οι απαιτήσεις υποβολής δικαιολογητικών τα στοιχεία των οποίων προκύπτουν από άλλα δικαιολογητικά, είτε είναι διαθέσιμα στην υπηρεσία που εκδίδει την άδεια, είτε αφορούν θεσμοθετημένες υποχρεώσεις των δικαιούχων ανεξάρτητες από την δραστηριότητα για την οποία εκδίδεται η άδεια, είτε δεν αποτελούν κριτήρια για την έκδοση της άδειας, είτε τέλος προκύπτουν από αποφάσεις άδειας επαγγελματικής δραστηριότητας, που αποτελούν προϋπόθεση για την έκδοση της άδειας, οπότε αρκεί η επίδειξή τους και η παραγωγή αντιγράφου από την υπηρεσία που εκδίδει την άδεια.
- Επισημαίνεται μάλιστα και η ύπαρξη προθεσμιών που δεν δικαιολογούνται, επιβαρύνοντας τις υπηρεσίες που εκδίδουν τις άδειες και τους ενδιαφερόμενους.
Δέσμη μέτρων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων
Για την αντιμετώπιση των προαναφερθέντων προβλημάτων, προτείνεται δέσμη μέτρων τα οποία συνοψίζονται στα εξής:
Θεσμοθέτηση δύο συστημάτων λειτουργίας των λαϊκών αγορών: α) ένα σύστημα για τις Μητροπολιτικές περιοχές της χώρας με άμεση εφαρμογή στους Νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης υπό τους αντίστοιχους Οργανισμούς Λαϊκών Αγορών, όπου επιχειρησιακές αρμοδιότητες του Υπουργείου Ανάπτυξης μεταφέρονται στις αντίστοιχες Περιφέρειες, και β) ένα σύστημα για την υπόλοιπη χώρα με ευθύνη των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων. Με τα προτεινόμενα μέτρα προσαρμόζεται και εξορθολογίζεται το ισχύον σύστημα οργάνωσης και λειτουργίας των λαϊκών αγορών στις πραγματικές ανάγκες του θεσμού και στις επιχειρησιακές και δημοσιονομικές δυνατότητες του κράτους.
Θεσμοθέτηση συγκεκριμένων χρονικών προθεσμιών για τα επιμέρους στάδια των διαδικασιών έκδοσης των αδειών. Με τα μέτρα αυτά κατοχυρώνονται τα δικαιώματα των ενδιαφερομένων δικαιούχων.
Βελτίωση της διαδικασίας δημοσιοποίησης των προκηρύξεων, κωδικοποίηση των διατάξεων και έκδοση χρηστικών οδηγιών για τους ενδιαφερόμενους δικαιούχους. Με τα μέτρα αυτά βελτιώνεται η πληροφόρηση των ενδιαφερομένων δικαιούχων αδειών και ενισχύεται η διαφάνεια των διαδικασιών έκδοσης των αδειών.
Κατάργηση περιττών δικαιολογητικών. Με τα μέτρα αυτά διευκολύνονται οι ενδιαφερόμενοι και οι υπηρεσίες που εκδίδουν τις άδειες, ενώ, ειδικά για την έκδοση των αδειών παραγωγών λαϊκών αγορών, με τον διπλασιασμό του χρόνου ισχύος των αδειών (από 6 σε 12 μήνες) περιορίζεται κατά το ήμισυ ο φόρτος εργασίας των υπηρεσιών που εκδίδουν τις άδειες και ο αντίστοιχος φόρτος των δικαιούχων παραγωγών αγορών. Συνολικά, για τις διάφορες κατηγορίες αδειών η μείωση του αριθμού των απαιτούμενων δικαιολογητικών μειώνεται από 50% έως 83%.
Επανεξέταση των κοινωνικών κριτηρίων επιλογής των δικαιούχων αδειών επαγγελματιών πωλητών λαϊκών αγορών και αδειών υπαιθρίου εμπορίου, με στόχο την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του θεσμού των μικροπωλητών ως εργαλείου κοινωνικής πολιτικής της χώρας για την στήριξη των ευπαθών κοινωνικά ομάδων.
..
.
.
.
..