Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2009

Τομές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση


Τον προσδιορισμό χρονοδιαγράμματος για τη διοικητική μεταρρύθμιση ζήτησαν από τον Γ. Ραγκούση ΚΕΔΚΕ και ΕΝΑΕ.
Ο«Καποδίστριας ΙΙ» και η διαμόρφωση του νέου αυτοδιοικητικού χάρτη της χώρας αποτελεί μία από τις πρώτες προτεραιότητες της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εσωτερικών


Στις πρόσφατες συναντήσεις που είχε ο υπουργός Εσωτερικών Γ. Ραγκούσης με τα προεδρεία της ΚΕΔΚΕ και της ΕΝΑΕ, οι εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης αιτήθηκαν τον άμεσο προσδιορισμό χρονοδιαγράμματος για την εφαρμογή της διοικητικής μεταρρύθμισης για την οποία έχει δεσμευτεί το κυβερνών κόμμα προεκλογικά.
Οι δηλώσεις του υπουργού επικεντρώθηκαν σε δύο σημεία, δίχως ο ίδιος να αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις εν όψει και των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης: πρώτον, τόνισε ότι οι προεκλογικές δεσμεύσεις θα υλοποιηθούν στο έπακρο και δεύτερον επισήμανε ότι όλες οι σημαντικές πολιτικές αποφάσεις θα αποτελέσουν αντικείμενο δημόσιας διαβούλευσης...

Σύμφωνα με τις απόψεις στελεχών της τοπικής αυτοδιοίκησης που ανήκουν στον χώρο του κυβερνώντος κόμματος, ο χρόνος μέχρι τις εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης τον Οκτώβριο του 2010 δεν είναι αρκετός έτσι ώστε να υλοποιηθεί με επιτυχία το σύνολο των διοικητικών μεταρρυθμίσεων αφού η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου καλείται να αντιμετωπίσει μία σειρά σημαντικών ζητημάτων που αφορούν τις αρμοδιότητες της περιφερειακής αυτοδιοίκησης, τις συνενώσεις των αστικών δήμων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τον προσδιορισμό των μητροπολιτικών αρμοδιοτήτων κ.ά.

Πρόταση
Για τον λόγο αυτό, δήμαρχοι που υποστηρίχτηκαν από το ΠΑΣΟΚ πρότειναν στον Γ. Ραγκούση την παράταση των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών κατά τρεις έως έξι μήνες έτσι ώστε να πραγματοποιηθούν εντός του 2011 για να εξασφαλιστεί αρκετός χρόνος για τις επικείμενες συνενώσεις των δήμων. Ο υπουργός δεν εξέφρασε, πάντως, καμία άποψη επί του αιτήματος.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών θα «τρέξει» να θέσει τις βάσεις της διοικητικής μεταρρύθμισης του κράτους και της διαμόρφωσης του νέου αυτοδιοικητικού χάρτη της χώρας άμεσα, αξιοποιώντας το θετικό κλίμα που υπάρχει στην κοινωνία από τη νωπή εντολή του ελληνικού λαού στις πρόσφατες εκλογές και διαθέτοντας το αβαντάζ της σχεδόν ομόφωνης θέσης των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης στις βασικές αρχές της διοικητικής μεταρρύθμισης.
Οπως χαρακτηριστικά δήλωσε και ο κ. Γ. Ραγκούσης στους δημοσιογράφους μετά τη συνάντηση που είχε με το προεδρείο της ΕΝΑΕ, έχει ωριμάσει το αίτημα για τη συγκρότηση της περιφερειακής αυτοδιοίκησης αφού και οι ίδιοι οι νομάρχες υποστηρίζουν τη θεσμοθέτησή της.

Προβλήματα
Τα προβλήματα που θα κληθεί να λύσει η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών αφορούν:
 Τον προσδιορισμό του αριθμού των περιφερειών στις οποίες θα εκλεγούν αιρετός νομάρχης και νομαρχιακό συμβούλιο. Υπάρχουν προτάσεις που μιλούν για 13-16 περιφέρειες και άλλες που κάνουν λόγο για 6-7.
 Τον προσδιορισμό των αρμοδιοτήτων που θα έχουν οι νέες περιφέρειες και τα εκλεγμένα περιφερειακά συμβούλια.
 Την εφαρμογή του «Καποδίστρια ΙΙ», σύμφωνα με τον οποίο οι 1.035 δήμοι που υπάρχουν στη χώρα θα συγχωνευτούν σε 300-350 με συνενώσεις δήμων που βρίσκονται όχι μόνο στην περιφέρεια, αλλά στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.
Για παράδειγμα, δήμοι όπως οι Αγιοι Ανάργυροι Αττικής ή ο Δήμος Φιλοθέης με μερικές χιλιάδες κατοίκων και μικρή έκταση θα μπορούν να υφίστανται ως αυτόνομοι δήμοι;
Εν τέλει θα συνδέονται τα όρια των νέων δήμων με τις μονοεδρικές εκλογικές περιφέρειες που θα περιγραφούν στον νέο εκλογικό νόμο;
 Τέλος, τον προσδιορισμό των αρμοδιοτήτων της μητροπολιτικής αυτοδιοίκησης, δηλαδή τη δημιουργία δευτεροβάθμιου μητροπολιτικού ΟΤΑ στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, όπου θα παραχωρηθούν αντίστοιχα σημαντικές αρμοδιότητες οι οποίες σήμερα ανήκουν στο κράτος.

Τέλος με τη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση
Στις πρώτες θέσεις της «ατζέντας» των ενεργειών του κ. Ραγκούση βρίσκεται η διαμόρφωση των νέων εκλογικών και διοικητικών περιφερειών βάσει των οποίων οι πολίτες θα κληθούν να αναδείξουν τους «περιφερειακούς άρχοντες».
Είναι σχεδόν βέβαιο ότι στις επόμενες δημοτικές εκλογές θα εκλέξουμε πέραν των δημοτικών αρχών και περιφερειάρχες με τα αντίστοιχα περιφερειακά συμβούλια. Για παράδειγμα, αν υποθέσουμε ότι η Θεσσαλία θα αποτελέσει μία διοικητική περιφέρεια, οι εκλογείς του νομού Λάρισας θα ψηφίσουν εκτός των δημοτικών αρχόντων και για περιφερειάρχη και περιφερειακό συμβούλιο.
Ο νομός Λάρισας θα εκπροσωπηθεί αναλογικά με τον πληθυσμό που διαθέτει, στο Περιφερειακό Συμβούλιο Θεσσαλίας.
Η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση θα καταργηθεί ως βαθμός αυτοδιοίκησης λόγω περιορισμού του Συντάγματος που προβλέπει ότι μπορούν να υπάρχουν μόνο δύο βαθμοί αυτοδιοίκησης στη χώρα. Οι νομοί θα αποτελούν τα νομαρχιακά διαμερίσματα της περιφέρειας, ενώ υπάρχουν προτάσεις οι οποίες αναφέρονται στην ύπαρξη της νομαρχίας ως αδιαβάθμητου επιπέδου τοπικής αυτοδιοίκησης.
Σε άλλες προτάσεις που έχουν κατατεθεί από στελέχη της τοπικής αυτοδιοίκησης, αναφέρεται η πρόβλεψη θέσης Γενικού Γραμματέα Νομαρχίας την οποία θα καταλαμβάνει ο πρώτος σε ψήφους εκλεγμένος περιφερειακός σύμβουλος του νομού ή θα αποτελεί διοικητική θέση με σκοπό τον συντονισμό των υπηρεσιών του νομού.
Σε κάθε περίπτωση, ο χρόνος πιέζει τη νέα κυβέρνηση, συνεπικουρούμενος από τους εν δυνάμει δημάρχους και περιφερειάρχες που ζητούν τη στήριξη του κυβερνώντος κόμματος και έχουν ήδη ξεκινήσει να καταθέτουν τις υποψηφιότητές τους στην Ιπποκράτους εν όψει των ερχόμενων δημοτικών και περιφερειακών εκλογών.

.
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11378&subid=2&pubid=7120827