Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2011

Απόφαση-δώρο σε «μικρούς» λαθρέμπορους


Ο Γ. Παπακωνσταντίνου επανέφερε σε ισχύ το σκανδαλώδες καθεστώς πώλησης αφορολογήτων καυσίμων στα σύνορα

Παράθυρο στο λαθρεμπόριο καυσίμων άνοιξε το Υπουργείο Οικονομικών. Την ώρα που οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι δοκιμάζονται από τα πρωτοφανή μέτρα λιτότητας, ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου υπέγραψε απόφαση με την οποία επανέρχεται σε ισχύ το καθεστώς πώλησης αφορολόγητων καυσίμων στην ελληνική μεθόριο, το οποίο είχε καταργηθεί το 2006 επειδή είχε οδηγήσει σε «πάρτι» λαθρεμπορίου.

Η σχετική απόφαση υπεγράφη από τον υπουργό στις 21 Οκτωβρίου 2010 και δίνει τη δυνατότητα στην εταιρία Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών Α.Ε.(ΚΑΕ ΑΕ) να λειτουργήσει πρατήρια πώλησης αφορολόγητων καυσίμων στους μεθοριακούς σταθμούς Κήπων Έβρου(σύνορα με την Τουρκία), Κακαβιάς(σύνορα με Αλβανία) και Ευζώνων (σύνορα με Σκόπια).
Το άνοιγμα, όμως, αυτών των πρατηρίων, όπως σημειώνουν έμπειρα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, θα οδηγήσει σε έξαρση του λαθρεμπορίου καυσίμων, «όπως έγινε και την περίοδο 2004-2006 που λειτούργησαν τα πρατήρια».
Η ιστορία έχει ως εξής: Το 2004 επί υφυπουργού Οικονομικών Αδάμ Ρεγκούζα υπεγράφη απόφαση με την οποία δόθηκε η δυνατότητα στα ΚΑΕ να λειτουργήσουν πρατήρια πώλησης αφορολόγητων καυσίμων στους τελωνειακούς σταθμούς που βρίσκονταν στα σύνορα της Ελλάδας με χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η ανάκληση του 2006
Τον Απρίλιο του 2006 ο τότε υφυπουργός Οικονομικών Αντώνης Μπέζας, με μια κίνηση που προκάλεσε τότε θετικά σχόλια, υπέγραψε νέα απόφαση με την οποία ανακάλεσε την άδεια λειτουργίας των πρατηρίων εξαιτίας του λαθρεμπορίου που είχε δημιουργηθεί λόγω της λειτουργίας των πρατηρίων και των τεράστιων εσόδων που έχανε το Δημόσιο σε δασμούς και φόρους.
Συγκεκριμένα στην απόφαση ανάκλησης της άδειας λειτουργίας των πρατηρίων γινόταν επίκληση «σοβαρών λόγων δημοσίου συμφέροντος», όπως «η απώλεια εσόδων του Δημοσίου», «ο ελλοχεύων κίνδυνος άμεσης επιστροφής των αυτοκινήτων και λαθραίας διάθεσης των καυσίμων τους στην ελληνική επικράτεια», καθώς και «η δημιουργία συνθηκών αθέμιτου ανταγωνισμού τόσο στον χώρο των εμπορευματικών μεταφορών όσο και στον χώρο της εμπορίας πετρελαιοειδών».
Τι συνέβαινε τότε; Φορτηγά κατά την έξοδό του από την Ελλάδα γέμιζαν το ντεπόζιτό τους με πετρέλαιο κίνησης (ντίζελ) στην τιμή (με σημερινά δεδομένα) 0,90 ευρώ αντί για 1,35 ευρώ ανά λίτρο (σημερινή λιανική τιμή με φόρους). Σημειώνεται ότι ένα σύγχρονο φορτηγό χωρά στο ντεπόζιτό του 800 ως 1000 λίτρα. Το φορτηγό περνούσε τα σύνορα και έμενε για λίγες ώρες στο ξένο έδαφος (π.χ. Τουρκία).
Στη συνέχεια επέστρεφε και πάλι στην Ελλάδα και άδειαζε το ντεπόζιτο σε πρατήριο με το οποίο «συνεργαζόταν» ο οδηγός. Ο πρατηριούχος διέθετε ακολούθως το πετρέλαιο στην κανονική τιμή με φόρους. Ο ιδιοκτήτης του πρατηρίου και ο οδηγός μοιράζονταν τη διαφορά που προέκυπτε από την αγορά αφορολόγητου πετρελαίου και την πώλησή του στην κανονική τιμή με φόρους (η διαφορά είναι σήμερα 0,45 ευρώ ανά λίτρο ή 450 ευρώ στο χιλιόλιτρο). Παράλληλα, είχαν υπάρξει πολλά περιστατικά όπου οι οδηγοί των φορτηγών γέμιζαν ακόμη και μπιτόνια με το αφορολόγητο καύσιμο.
Επίσης δημιουργούνταν ουρές από Έλληνες οδηγούς που γέμιζαν με φτηνό καύσιμο και αντί να εγκαταλείψουν στη συνέχεια τη χώρα, ως όφειλαν, επέστρεφαν στο σπίτι τους.
Αυτά εκτός από μεγάλες απώλειες φορολογικών εσόδων, δημιουργούσαν, όπως σημειώνουν έμπειρα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, και συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των πρατηρίων καυσίμων που λειτουργούν στις παραμεθόριες αυτές περιοχές.

ΣΠΥΡΟΣ ΔΗΜΗΤΡΕΛΗΣ
(Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Δημοκρατία» στο φύλλο της Δευτέρας 10 Ιανουαρίου 2010)