Γύρω από τη μικρή κουκίδα του χάρτη της χώρας, που γράφει «Πέρδικα Θεσπρωτίας» εξελίσσεται τους τελευταίους μήνες ένα ενεργειακό θρίλερ διεθνούς ενδιαφέροντος και σημασίας, με πρωταγωνιστές τους κατοίκους, που εξακολουθούν να αντιδρούν στην ιδέα της διέλευσης του αγωγού φυσικού αερίου και της κατασκευής σταθμού συμπίεσης στην περιοχή.
Προφανώς, ούτε οι ίδιοι οι αντιδρώντες κάτοικοι αντιλήφθηκαν ποτέ, ότι ένα δικό τους «ναι» και πολύ περισσότερο ένα δικό τους «όχι» μπορεί να έχει ευρύτερες συνέπειες, όχι μόνο ενεργειακού χαρακτήρα, αλλά και ευρύτερα, σε επίπεδο γεωπολιτικής και γεωστρατηγικής σημασίας για τη χώρα, τη Μεσόγειο και την εξάρτηση της Ευρώπης από το φυσικό αέριο και τους διακομιστές του.
Η ευθύνη βέβαια σε τέτοιες περιπτώσεις, είναι συνολική γι’ αυτό και κανείς δε μπορεί να ρίξει το ανάθεμα μόνο στους κατοίκους και φορείς, αφήνοντας στην άκρη τη Δημόσια Επιχείρηση Παροχής Αερίου και φυσικά τους τοπικούς φορείς και πολιτικούς παράγοντες, που πρωτίστως ενδιαφέρθηκαν να μην πληγούν οι ίδιοι πολιτικά, αλλά αντίθετα, εάν το καταφέρουν, να προσποριστούν και προσωπικά ή κομματικά οφέλη.
Μια δοκιμή θα σας πείσει, έλεγε πριν πολλά χρόνια ένα διαφημιστικό σλόγκαν, που φαίνεται όμως ότι ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του. Η ΔΕΠΑ, καθυστερημένα ίσως, κατάλαβε την αξία που έχει μία επιτόπια επίσκεψη ανθρώπων που διαχειρίζονται το ευαίσθητο κομμάτι της ενημέρωσης της κοινής γνώμης, ώστε να σχηματίσουν ιδίαν αντίληψη για τις εγκαταστάσεις, αντίστοιχης μορφής με αυτές που θα γίνουν στη Θεσπρωτία και φυσικά να δουν από κοντά τις τυχόν επιπτώσεις στην περιοχή και τους κατοίκους.
Μέσα σε δύο 24ωρα, τριάντα περίπου άνθρωποι των μέσων ενημέρωσης περιηγήθηκαν στο σταθμό εισόδου και μέτρησης του αγωγού φυσικού αερίου στο Σιδηρόκαστρο του ν. Σερρών, καθώς επίσης και στο σταθμό συμπίεσης στη Νέα Μεσήμβρια Θεσσαλονίκης, που κατευθύνει το φυσικό αέριο, προς τη Ν. Ελλάδα.
Μαζί με τους δημοσιογράφους, στην επίσκεψη και ενημέρωση το «παρών» έδωσε ο δήμαρχος Ηγουμενίτσας Γιώργος Κάτσινος και αντιπροσωπεία δημοτικών και τοπικών συμβούλων της Πέρδικας, που ενδιαφέρθηκαν αυτοβούλως να ενημερωθούν και να πάρουν την πληροφόρηση από πρώτο χέρι, ώστε να την μεταφέρουν στους αντιδρώντες κατοίκους.
Σαν να μην υπάρχει αγωγός…
Η γενική εντύπωση είναι πως κάποιοι για τους δικούς τους λόγους και άλλοι χωρίς κάποιον ιδιαίτερο λόγο ή όφελος, έπαιξαν ένα άσχημο παιχνίδι παραπληροφόρησης της τοπικής κοινωνίας, μιλώντας για σταθμούς σε απόσταση λίγων μέτρων από τον αιγιαλό, για τεράστια μόλυνση και καταστροφή του περιβάλλοντος και του φυσικού τοπίου και για πολλά ακόμη. Με την επίσκεψη αυτή και τις εικόνες που μεταδίδονται, παρέχεται μία πρώτη, αλλά απόλυτα αληθινή εικόνα για το φυσικό αέριο, για τους σταθμούς μέτρησης και συμπίεσης και φυσικά για την επίδραση που τυχόν έχει η διέλευση ενός αγωγού από τις περιοχές από όπου διέρχεται. Τα επιχειρήματα και οι προτάσεις της ΔΕΠΑ είναι ξεκάθαρα και σχεδόν αφοπλιστικά, η εικόνα επίσης δε μοιάζει σε τίποτε με αυτό που εντέχνως κάποιοι έχουν αφήσει να διαρρεύσει όλα αυτά τα χρόνια, η επιβάρυνση στις «επίμαχες» περιοχές είναι μηδενική, ενώ μόνο εάν έχει κάποιος επιτόπια ενημέρωση, μπορεί να δει τα σημεία από όπου διέρχεται ο αγωγός, χωρίς φυσικά να φαίνεται το παραμικρό στο έδαφος, όπου οι ανθρώπινες δραστηριότητες, συνεχίζουν να εκτελούνται κανονικά.
Ποιο είναι το στοίχημα
Το στοίχημα αυτή τη στιγμή δεν αφορά μόνο στη ΔΕΠΑ για την κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού Ελλάδας – Ιταλίας που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαιτζάν μέσω Τουρκίας, αλλά ολόκληρη τη χώρα, καθώς τα εμπόδια που έχουν δημιουργηθεί, έχουν ήδη προκαλέσει τη δυσαρέσκεια και των εταίρων της Ελλάδας, αλλά και όσων μετέχουν στη χρηματοδότηση της ολοκλήρωσης του έργου. Έτσι, εκφράζεται όλο και πιο έντονα το ενδεχόμενο να τεθεί θέμα για εξέταση εναλλακτικής όδευσης του αγωγού, όχι μέσω Ηπείρου και Πέρδικας, αλλά μέσω Αλβανίας.
Η ΔΕΠΑ επίσης είναι μία από τις πρώτες εταιρείες υπό τον δημόσιο έλεγχο, που θα αποκρατικοποιηθούν, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει μελλοντικά για την εξασφάλιση των αντισταθμιστικών ωφελειών για την Ήπειρο και τους κατοίκους όλων των περιοχών, που θα πρέπει να αποτυπωθούν στην οριστική απεμπλοκή του έργου και την έναρξη των εργασιών, που έχουν καθυστερήσει.
Το μεγαλύτερο όφελος είναι φυσικά η δυνατότητα που θα δοθεί στην Ήπειρο να αποκτήσει για λογαριασμό της το φυσικό αέριο, όχι μόνο για βιομηχανική, αλλά και για αστική χρήση, αφού περίπτωση να φτάσει το φυσικό αέριο στην Ήπειρο, χωρίς τον αγωγό αυτό, δεν υφίσταται. Η αγορά της Ηπείρου και οι ανάγκες της είναι ελάχιστες, ώστε να ανταποκριθεί η ΔΕΠΑ σήμερα ή κάποιος άλλος αύριο, να δημιουργήσει διακλαδώσεις της υφιστάμενης υποδομής στη χώρα, και να ξοδέψει τουλάχιστον 1 δις ευρώ, τη στιγμή μάλιστα που τα έσοδα γι’ αυτόν θα είναι πενιχρά.
Σοβαρές πιθανότητες για το Φλωροβούνι
Η ενημέρωση που έγινε από τον τεχνικό διευθυντή της «ΥΑΦΑ Ποσειδών» που έχει την ευθύνη του υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου, Αντώνη Νάτσικα εμπεριείχε καθοριστικά στοιχεία για τις τρέχουσες εξελίξεις. Μετά την σύσκεψη στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στις αρχές του προηγούμενου μήνα, η ΔΕΠΑ εξετάζει διεξοδικά την πρόταση για τη χωροθέτηση του σταθμού στο Φλωροβούνι και μέχρι στιγμής υπάρχουν ενθαρρυντικά στοιχεία για την αποδοχή της, κάτι που θα ανακοινωθεί οριστικά, μόλις ολοκληρωθούν οι μελέτες.
Ο κ. Νάτσικας ξεκαθάρισε πως οι εγκαταστάσεις μέτρησης και συμπίεσης δεν προβλέπεται να είναι επάνω στην παραλία, αλλά σε απόσταση περίπου 7 χιλιομέτρων από αυτήν, σε θέση μάλιστα που δεν προκαλεί καν οπτική όχληση.
«Εικονικές προσομοιώσεις, όπως αυτές που παρουσιάζουν οι αντιδρώντες κάτοικοι και φορείς, δεν ανταποκρίνονται στη πραγματικότητα, αφού αντιστοιχούν σε εικόνες που συνδυάζουν σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής και εγκαταστάσεις υποδοχής υγροποιημένου φυσικού αερίου και όχι σε σταθμούς μέτρησης και συμπίεσης φυσικού αερίου. Στην περιοχή δε θα υπάρχουν ούτε πλοία μεταφοράς, ούτε θα εκλύεται μαύρος καπνός», σημείωσε. Συνεχίζοντας εξέφρασε την τεράστια έκπληξη της ΔΕΠΑ που για πρώτη φορά από την ίδρυσή της, βρέθηκε μπροστά σε τοπικές αντιδράσεις. «Σε όλη τη χώρα, όπου πήγε η ΔΕΠΑ είχαμε και έχουμε άριστες σχέσεις με τις τοπικές κοινωνίες. Στην Πέρδικα υπάρχει έλλειμμα ενημέρωσης και μία υπερβολή. Επιδιώκουμε την κοινωνική συναίνεση και γι’ αυτό συζητάμε από το 2007 για την Πέρδικα», πρόσθεσε.
Τα οφέλη
Βασικό όφελος για ολόκληρη την Ήπειρο φυσικά με τον αγωγό είναι ότι θα αποκτήσει τη δυνατότητα σύνδεσης με το φυσικό αέριο. Ο αγωγός δε θα είναι μόνο τράνζιτ για την Ιταλία, αλλά με την ολοκλήρωση του έργου, η ΔΕΠΑ θα προχωρήσει στην ίδρυση της ΕΠΑ Δυτ. Ελλάδας, ξεκινώντας από τους νομούς από τους οποίους διέρχεται ο αγωγός και δίνοντας τη δυνατότητα και για μέση πίεση (βιομηχανική χρήση) και για χαμηλή πίεση (αστική χρήση).
Από την άλλη, πολλά οφέλη προκύπτουν από τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας τόσο στο στάδιο της κατασκευής, όσο και στη συνέχεια, με την μέχρι στιγμής πρακτική της ΔΕΠΑ τουλάχιστον, να είναι η προτίμηση σε προσωπικό από την κάθε περιοχή.
Οι τεχνικές λεπτομέρειες
Ο κ. Νάτσικας παρουσίασε το ιστορικό του έργου και το σημείο των σημερινών συζητήσεων, ενώ την ενημέρωση για τις τεχνικές λεπτομέρειες έκανε ο υπεύθυνος λειτουργίας του σταθμού εισόδου και μέτρησης στο Στρυμονοχώρι, Απόστολος Παπαδόπουλος. Πέραν των τεχνικών περιγραφών, έχει σημασία να τονιστεί ότι ουδέποτε υπήρξε ατύχημα στις εγκαταστάσεις σε ολόκληρη τη χώρα, καθώς τα μέτρα ασφαλείας είναι εξαιρετικά αυστηρά, όπως επίσης και ότι μία βασική επωδός των επιχειρημάτων των κατοίκων της Πέρδικας, ότι ο αγωγός θα είναι υπέργειος, και ότι θα φαίνεται ακόμη και στο σημείο της εισόδου του στη θάλασσα, αναιρείται από την ίδια την εικόνα. Ο αγωγός είτε στο χερσαίο είτε στο υποθαλάσσιο κομμάτι του, δεν είναι ορατός, και το μόνο που δείχνει ότι υπάρχει, είναι τα ενδεικτικά ταμπελάκια, που βρίσκονται διασκορπισμένα κατά μήκος του, ώστε να γνωρίζουν όλοι ότι στα 2,5 μέτρα βάθος διέρχεται αγωγός φυσικού αερίου.
Θετική η αποτίμηση της επίσκεψης
Αμέσως μετά τη ολοκλήρωση των επισκέψεων και ενημερώσεων ο δήμαρχος Ηγουμενίτσας Γ. Κάτσινος σε δηλώσεις του, παραδέχθηκε, ότι η τοπική κοινωνία δεν έχει ενημερωθεί πλήρως για το έργο, καθώς επίσης και ότι αυτό είναι ζωτικής σημασίας τόσο για τη χώρα, όσο και για την περιοχή.
«Θα μεταφέρουμε στους κατοίκους αυτά που είδαμε και είδατε και εσείς. Δυστυχώς, κάποιοι παρείχαν κακή ενημέρωση για πολλά χρόνια. Το έργο είναι εθνικής σημασίας και καθιστά την Ελλάδα ρυθμιστή των ενεργειακών αναγκών της Ευρώπης. Ο κίνδυνος να χαθεί υπάρχει και γι’ αυτό θα πρέπει να συζητήσουμε επί της ουσίας. Θέλουμε η Ήπειρος να συνδεθεί με το φυσικό αέριο, ενώ και η πρότασή μας για το Φλωροβούνι που εξετάζεται από τη ΔΕΠΑ, μας καλύπτει απόλυτα», τόνισε ο κ. Κάτσινος.
Για την εικόνα που σχημάτισαν κατά την επίσκεψή τους στην περιοχή και τις εγκαταστάσεις μίλησαν η αντιπρόεδρος του τοπικού συμβουλίου της Πέρδικας Σοφία Γόγολου, ο δημοτικός σύμβουλος Κων. Ντάγκας και ο τοπικός σύμβουλος Γ. Παππάς, που έκαναν λόγο για αντιδράσεις των κατοίκων λόγω της παραπληροφόρησης και της μόνιμης άρνησης που υπήρχε διαχρονικά.
Aπό την εφημερίδα Ελευθερία