Της ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΛΙΝΑΡΔΟΥ (Ελευθεροτυπία)
.
Βλέπουν τα χάλια μας και γελούν! Και ο «Ποσειδώνας» και ο «Ηφαιστος», τα δύο αντιλαθρεμπορικά πλοία που κατασκευάστηκαν από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, κόστισαν περίπου 2 εκατ. ευρώ, διαφημίστηκαν επαρκώς από την προηγούμενη κυβέρνηση ως απάντηση στο λαθρεμπόριο καυσίμων και εδώ και δύο χρόνια... στοιχειώνουν στο υπόστεγο!
Φωτογραφία: Ο πρώην υφυπουργός Οικονομικών Αντ. Μπέζας στα «βαφτίσια» των δύο αντιλαθρεμπορικών πλοίων που κόστισαν στο ελληνικό Δημόσιο 2 εκατ. ευρώ. Και τα δύο πλοία ναυπηγήθηκαν από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας ύστερα από σύμβαση που υπεγράφη το 2007 με το υπουργείο Οικονομικών στο πλαίσιο ενός συστήματος τηλεματικής του «Ποσειδώνα» (δεν λειτούργησε ποτέ), που σκοπό είχε την πάταξη του λαθρεμπορίου και κατ' επέκτασιν την ενίσχυση των αυξημένων εσόδων του προϋπολογισμού.
Δίωξη οικονομικού εγκλήματος
Τα πλοία παραδόθηκαν το 2008. Τα βαπτίσια έγιναν με ανάδοχο τον πρώην υφυπουργό Οικονομικών Αντ. Μπέζα να τονίζει στην ομιλία του πως η απόφαση του υπουργείου να προχωρήσει στον εξοπλισμό εκ νέου με πλωτά μεταφορικά μέσα τύπου περιπολικών της τελωνειακής υπηρεσίας, ανταποκρίνεται στην ανάγκη για αποτελεσματικότερη άσκηση του έργου των ελεγκτικών μηχανισμών.
Επεσήμαινε τότε ο πρώην υφυπουργός πως στόχος των αντιλαθρεμπορικών ήταν η δίωξη του οικονομικού εγκλήματος που διαπιστώνεται και διαπράττεται στον θαλάσσιο χώρο, όπως της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου, της παράνομης διακίνησης και κατοχής ναρκωτικών, όπλων, πυρομαχικών, εκρηκτικών υλών κ.λπ.
Μεσολάβησαν οι εκλογές του Οκτωβρίου, άλλαξε η κυβέρνηση κι έτσι ο «Ποσειδώνας» και ο «Ηφαιστος» έμειναν στα αζήτητα. Σήμερα κι ενώ η χώρα μας έχει περισσότερο από ποτέ την ανάγκη να σταματήσει την κάνουλα των διαφυγόντων κερδών (υπολογίζεται ότι η απώλεια φορολογικών εσόδων από το λαθρεμπόριο θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ) πηγές του υπουργείου Οικονομικών επιμένουν σε θολές διαβεβαιώσεις πως τα πλοία δεν «ξεχάστηκαν», αλλά επιδιορθώνονται με σκοπό την καθέλκυσή τους όχι από την Ελευσίνα, αλλά από τον Αγιο Κοσμά!
Αποδεικνύεται, όμως, πως αυτό δεν είναι αλήθεια. «Καμία εργασία δεν κάνουμε στα πλοία. Είναι πανέτοιμα, τα έχουμε σε υπόστεγο και το μόνο που απομένει είναι να έρθουν να τα παραλάβουν», απαντά ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας Θαν. Βανούσης.
Ο διευθυντής των Ναυπηγείων Γ. Κοκκάλας υποστηρίζει: «Τα πλοία παραδόθηκαν με πρωτόκολλα παράδοσης και παραλαβής τον Νοέμβριο του 2008. Εδώ και ένα χρόνο έχουν λήξει ακόμη και οι εγγυήσεις τους. Για να τα προστατέψουμε προβαίνουμε σε συνεχείς συντηρήσεις με κόστος του ναυπηγείου. Αναμένουμε τι θα γίνει».
Να επισημάνουμε πως το κόστος των πλοίων αποπληρώθηκε από το υπουργείο Οικονομικών, με την υπογραφή του πρωτοκόλλου παράδοσης (η χρηματοδότηση προήλθε από επιστροφές δασμών της Ε.Ε.). Οσο για τη συντήρηση, αυτή κοστίζει περίπου 15.000 ευρώ το δίμηνο.
Εντύπωση προκαλεί πως και οι δύο ξεχασμένοι... θεοί του Ολύμπου αναφέρονται και στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού που είχε καταθέσει το 2009 ο υπουργός Οικονομίας Γ. Παπακωνσταντίνου, και στην οποία, προέβλεπε: «Ενίσχυση των ελέγχων για την αποτροπή και πάταξη του λαθρεμπορίου στον τομέα των πετρελαιοειδών και άλλων προϊόντων με την ενεργοποίηση των νέων αντιλαθρεμπορικών σκαφών που έχει αποκτήσει η τελωνειακή υπηρεσία».
Την ίδια χρονιά οι τελωνειακοί κοιτάγονταν... Ποια πλοία; Σε δημοσίευμα της εφημερίδας «Τελωνειακά Νέα» της Ομοσπονδίας Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδας (ΟΤΥΕ), διαβάζουμε: «Αντιλαθρεμπορικά πλοία στα τελωνεία... αλλά κάποιοι δεν θέλουν δίωξη του λαθρεμπορίου στη θάλασσα!». Σύμφωνα με το σχετικό άρθρο, ο «Ποσειδώνας» και ο «Ηφαιστος» δεν τέθηκαν σε λειτουργία «λόγω ανυπαρξίας προγραμματισμού και βούλησης».
Αντιδρούσαν τότε οι τελωνειακοί: «Παρ' ότι όλοι γνώριζαν ότι τα πλοία θα παραδοθούν στις αρχές του β' εξαμήνου του 2008, ουδείς μερίμνησε για το πώς θα στελεχωθούν. Αν μερικοί, είτε πολιτικοί, είτε διοικητικοί παράγοντες, πιστεύουν ότι με τέτοιες ενέργειες θα καταπολεμηθεί το λαθρεμπόριο στη θάλασσα και θα παταχθεί η δασμοφοροδιαφυγή είναι πολύ γελασμένοι...»
Αδυναμία στη στελέχωση
Σήμερα, ο πρόεδρος της ΟΤΥΕ Δημ. Τριμπόνιας επαναλαμβάνει τους ισχυρισμούς του υπουργείου Οικονομικών για εργασίες που γίνονται επί των πλοίων και δεν κρύβει την αγωνία του για την αδυναμία του ελεγκτικού μηχανισμού -σε ό,τι αφορά την στελέχωση των τελωνειακών υπηρεσιών- θέμα για το οποίο έστειλε προ ημερών μία ακόμη επιστολή στον υπουργό Οικονομικών.
Ο πρώην υφυπουργός Οικονομίας Αντ. Μπέζας επισημαίνει πως και τα δύο πλοία εντάσσονταν σε ένα σύστημα τηλεματικής παρακολούθησης του ναυτιλιακού καυσίμου μέσω πλοίων και βυτιοφόρων. Αναφέρεται στο σύστημα «Ποσειδώνας», στο πλαίσιο του οποίου είχε δημιουργηθεί μητρώο εφοδιαστών πλοίων.
«Είχαμε φτιάξει μητρώο διακινητών, πλοίων και βυτιοφόρων πετρελαίου κίνησης, είχαν μπει συστήματα παρακολούθησης (GPS) σε όλα τα εφοδιαστικά πλοία και είχαμε συστήσει μια επιτροπή από καθηγητές Πανεπιστημίου (Αιγαίου-Πατρών-Θεσσαλονίκης) ώστε να φτιάξουν τις προδιαγραφές των μηχανημάτων του κέντρου ελέγχου. Η επιτροπή παρέδωσε το πόρισμά της αρχές καλοκαιριού του 2009 και έγινε ο διαγωνισμός για τα δύο αντιλαθρεμπορικά. Παράλληλα προχωρήσαμε τις διαδικασίες να ναυπηγήσουμε άλλα πέντε. Ζητήσαμε προσωπικό μέσω ΑΣΕΠ αλλά επειδή αργούσε, προκηρύξαμε μετατάξεις. Το σύστημα Ποσειδώνας ήταν μια αρκετά επίμονη και πολύχρονη διαδικασία», υποστηρίζει ο ίδιος και καταλήγει: «Είναι κρίμα γιατί αν το σύστημα λειτουργούσε θα μπορούσε να μαζέψει κάπως τα πράγματα. Ακόμη και τώρα όμως τα δύο αυτά σκάφη θα μπορούσαν να συνδράμουν τα κλιμάκια του ΣΔΟΕ»...
Φωτογραφία: Ο πρώην υφυπουργός Οικονομικών Αντ. Μπέζας στα «βαφτίσια» των δύο αντιλαθρεμπορικών πλοίων που κόστισαν στο ελληνικό Δημόσιο 2 εκατ. ευρώ. Και τα δύο πλοία ναυπηγήθηκαν από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας ύστερα από σύμβαση που υπεγράφη το 2007 με το υπουργείο Οικονομικών στο πλαίσιο ενός συστήματος τηλεματικής του «Ποσειδώνα» (δεν λειτούργησε ποτέ), που σκοπό είχε την πάταξη του λαθρεμπορίου και κατ' επέκτασιν την ενίσχυση των αυξημένων εσόδων του προϋπολογισμού.
Δίωξη οικονομικού εγκλήματος
Τα πλοία παραδόθηκαν το 2008. Τα βαπτίσια έγιναν με ανάδοχο τον πρώην υφυπουργό Οικονομικών Αντ. Μπέζα να τονίζει στην ομιλία του πως η απόφαση του υπουργείου να προχωρήσει στον εξοπλισμό εκ νέου με πλωτά μεταφορικά μέσα τύπου περιπολικών της τελωνειακής υπηρεσίας, ανταποκρίνεται στην ανάγκη για αποτελεσματικότερη άσκηση του έργου των ελεγκτικών μηχανισμών.
Επεσήμαινε τότε ο πρώην υφυπουργός πως στόχος των αντιλαθρεμπορικών ήταν η δίωξη του οικονομικού εγκλήματος που διαπιστώνεται και διαπράττεται στον θαλάσσιο χώρο, όπως της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου, της παράνομης διακίνησης και κατοχής ναρκωτικών, όπλων, πυρομαχικών, εκρηκτικών υλών κ.λπ.
Μεσολάβησαν οι εκλογές του Οκτωβρίου, άλλαξε η κυβέρνηση κι έτσι ο «Ποσειδώνας» και ο «Ηφαιστος» έμειναν στα αζήτητα. Σήμερα κι ενώ η χώρα μας έχει περισσότερο από ποτέ την ανάγκη να σταματήσει την κάνουλα των διαφυγόντων κερδών (υπολογίζεται ότι η απώλεια φορολογικών εσόδων από το λαθρεμπόριο θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ) πηγές του υπουργείου Οικονομικών επιμένουν σε θολές διαβεβαιώσεις πως τα πλοία δεν «ξεχάστηκαν», αλλά επιδιορθώνονται με σκοπό την καθέλκυσή τους όχι από την Ελευσίνα, αλλά από τον Αγιο Κοσμά!
Αποδεικνύεται, όμως, πως αυτό δεν είναι αλήθεια. «Καμία εργασία δεν κάνουμε στα πλοία. Είναι πανέτοιμα, τα έχουμε σε υπόστεγο και το μόνο που απομένει είναι να έρθουν να τα παραλάβουν», απαντά ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας Θαν. Βανούσης.
Ο διευθυντής των Ναυπηγείων Γ. Κοκκάλας υποστηρίζει: «Τα πλοία παραδόθηκαν με πρωτόκολλα παράδοσης και παραλαβής τον Νοέμβριο του 2008. Εδώ και ένα χρόνο έχουν λήξει ακόμη και οι εγγυήσεις τους. Για να τα προστατέψουμε προβαίνουμε σε συνεχείς συντηρήσεις με κόστος του ναυπηγείου. Αναμένουμε τι θα γίνει».
Να επισημάνουμε πως το κόστος των πλοίων αποπληρώθηκε από το υπουργείο Οικονομικών, με την υπογραφή του πρωτοκόλλου παράδοσης (η χρηματοδότηση προήλθε από επιστροφές δασμών της Ε.Ε.). Οσο για τη συντήρηση, αυτή κοστίζει περίπου 15.000 ευρώ το δίμηνο.
Εντύπωση προκαλεί πως και οι δύο ξεχασμένοι... θεοί του Ολύμπου αναφέρονται και στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού που είχε καταθέσει το 2009 ο υπουργός Οικονομίας Γ. Παπακωνσταντίνου, και στην οποία, προέβλεπε: «Ενίσχυση των ελέγχων για την αποτροπή και πάταξη του λαθρεμπορίου στον τομέα των πετρελαιοειδών και άλλων προϊόντων με την ενεργοποίηση των νέων αντιλαθρεμπορικών σκαφών που έχει αποκτήσει η τελωνειακή υπηρεσία».
Την ίδια χρονιά οι τελωνειακοί κοιτάγονταν... Ποια πλοία; Σε δημοσίευμα της εφημερίδας «Τελωνειακά Νέα» της Ομοσπονδίας Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδας (ΟΤΥΕ), διαβάζουμε: «Αντιλαθρεμπορικά πλοία στα τελωνεία... αλλά κάποιοι δεν θέλουν δίωξη του λαθρεμπορίου στη θάλασσα!». Σύμφωνα με το σχετικό άρθρο, ο «Ποσειδώνας» και ο «Ηφαιστος» δεν τέθηκαν σε λειτουργία «λόγω ανυπαρξίας προγραμματισμού και βούλησης».
Αντιδρούσαν τότε οι τελωνειακοί: «Παρ' ότι όλοι γνώριζαν ότι τα πλοία θα παραδοθούν στις αρχές του β' εξαμήνου του 2008, ουδείς μερίμνησε για το πώς θα στελεχωθούν. Αν μερικοί, είτε πολιτικοί, είτε διοικητικοί παράγοντες, πιστεύουν ότι με τέτοιες ενέργειες θα καταπολεμηθεί το λαθρεμπόριο στη θάλασσα και θα παταχθεί η δασμοφοροδιαφυγή είναι πολύ γελασμένοι...»
Αδυναμία στη στελέχωση
Σήμερα, ο πρόεδρος της ΟΤΥΕ Δημ. Τριμπόνιας επαναλαμβάνει τους ισχυρισμούς του υπουργείου Οικονομικών για εργασίες που γίνονται επί των πλοίων και δεν κρύβει την αγωνία του για την αδυναμία του ελεγκτικού μηχανισμού -σε ό,τι αφορά την στελέχωση των τελωνειακών υπηρεσιών- θέμα για το οποίο έστειλε προ ημερών μία ακόμη επιστολή στον υπουργό Οικονομικών.
Ο πρώην υφυπουργός Οικονομίας Αντ. Μπέζας επισημαίνει πως και τα δύο πλοία εντάσσονταν σε ένα σύστημα τηλεματικής παρακολούθησης του ναυτιλιακού καυσίμου μέσω πλοίων και βυτιοφόρων. Αναφέρεται στο σύστημα «Ποσειδώνας», στο πλαίσιο του οποίου είχε δημιουργηθεί μητρώο εφοδιαστών πλοίων.
«Είχαμε φτιάξει μητρώο διακινητών, πλοίων και βυτιοφόρων πετρελαίου κίνησης, είχαν μπει συστήματα παρακολούθησης (GPS) σε όλα τα εφοδιαστικά πλοία και είχαμε συστήσει μια επιτροπή από καθηγητές Πανεπιστημίου (Αιγαίου-Πατρών-Θεσσαλονίκης) ώστε να φτιάξουν τις προδιαγραφές των μηχανημάτων του κέντρου ελέγχου. Η επιτροπή παρέδωσε το πόρισμά της αρχές καλοκαιριού του 2009 και έγινε ο διαγωνισμός για τα δύο αντιλαθρεμπορικά. Παράλληλα προχωρήσαμε τις διαδικασίες να ναυπηγήσουμε άλλα πέντε. Ζητήσαμε προσωπικό μέσω ΑΣΕΠ αλλά επειδή αργούσε, προκηρύξαμε μετατάξεις. Το σύστημα Ποσειδώνας ήταν μια αρκετά επίμονη και πολύχρονη διαδικασία», υποστηρίζει ο ίδιος και καταλήγει: «Είναι κρίμα γιατί αν το σύστημα λειτουργούσε θα μπορούσε να μαζέψει κάπως τα πράγματα. Ακόμη και τώρα όμως τα δύο αυτά σκάφη θα μπορούσαν να συνδράμουν τα κλιμάκια του ΣΔΟΕ»...