.
Αθρόα προσέλευση από ολόκληρη την Ελλάδα, καθώς και από άλλες Βαλκανικές χώρες, αλλά και εξαιρετική επιτυχία είχε το 21ο Οργανωτικό Συνέδριο Συλλόγων Σαρακατσαναίων που έγινε χθες και προχθές στην Ηγουμενίτσα.
.
Πήραν μέρος πάνω από 350 σύνεδροι, εκπρόσωποι από τους Συλλόγους Σαρακατσαναίων στην Ελλάδα, αλλά και εκπρόσωποι των Ομοσπονδιών Συλλόγων Σαρακατσαναίων της Βουλγαρίας και των Σκοπίων.
Πρόκειται για την μεγαλύτερη διασυλλογική διοργάνωση των Σαρακατσαναίων της Ελλάδας που πραγματοποιείται κάθε δυο χρόνια και τελεί πάντα υπό την αιγίδα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Σαρακατσαναίων. Στο διήμερο συνέδριο κατατέθηκαν απόψεις και προτάσεις για την καλύτερη λειτουργία των Συλλόγων Σαρακατσαναίων.
Προσφωνώντας τους Συνέδρους ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Σαρακατσαναίων Κων/νος Λειβαδίτης τόνισε μεταξύ άλλων ότι «καταβάλλεται προσπάθεια να κρατηθεί και να συνεχιστεί η Σαρακατσάνικη παράδοση και να αντισταθεί στην αφομοιωτική και ισοπεδωτική τάση της εποχής μας. Οι Σαρακατσαναίοι, με νωπές ακόμη τις μνήμες του νομαδικού-κτηνοτροφικού βίου, ζουν, εργάζονται και δραστηριοποιούνται ενεργά για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στον τόπο τους».
Ο οικοδεσπότης Πρόεδρος του Συλλόγου Σαρακατσαναίων Θεσπρωτίας Λάμπρος Γιαννακός σημείωσε ότι «άμεσος στόχος του Συλλόγου είναι η ανέγερση Λαογραφικού Σαρακατσάνικου Μουσείου-Παραδοσιακού Οικισμού (Στάνη) σε έκταση πέντε στρεμμάτων, όπου έχει ανεγερθεί ο ναός του Αγίου Γεωργίου και κατασκευάστηκαν τρία κονάκια».
Την πρώτη ημέρα του Συνεδρίου ο Πρόεδρος της Αδελφότητας των Σαρακατσαναίων στην Αθήνα Δημήτρης Τάγγας, ανέλυσε τον κοινωνικό μετασχηματισμό των Ηπειρωτών Σαρακατσαναίων. Συλλόγου Σαρακατσαναίων. Συγκεκριμένα είπε ότι «η ποιοτική μεταβολή και ο κοινωνικός μετασχηματισμός των Σαρακατσαναίων είναι πραγματικότητα. Η κάθοδός τους από τα βουνά στις πεδιάδες, η εγκατάλειψη του πλάνητα βίου, η αγροτική διαβίωση (ένα μικρό ποσοστό ασχολείται με την κτηνοτροφία), αλλά και η ενασχόληση με ελεύθερα επαγγέλματα, η συμμετοχή τους στις μισθωτές υπηρεσίες, ιδιωτικές και δημόσιες, η ανάδειξή τους στην επιστήμη, τις τέχνες, τα γράμματα και την πολιτική διαμόρφωσαν μια Σαρακατσαναίικη κοινωνία που συνδυάζει την παράδοση με τον εκσυγχρονισμό. Ιδιαίτερα διέπρεψαν στις επιστήμες, αλλά δεν υπάρχει τομέας στον επαγγελματικό χώρο, στον οποίο να μην έχουν συμμετοχή οι Σαρακατσαναίοι Όμως οι αρχές τους και οι αξίες της ζωής δεν άλλαξαν».
Ο Ταμίας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Σαρακατσαναίων Νικόλαος Κάτσενος εξήγησε την μετάβαση, σε κάποιες περιπτώσεις, από την παράδοση στην «παράδοξη φιγούρα», ενώ την αναγκαιότητα έκδοσης, πιο επιμελημένα και πιο τακτικά, τόνισε ο Πρόεδρος του Συλλόγου Σαρακατσαναίων Κιλκίς Μιχάλης Λοκοβίτης.
Για τους Σαρακατσαναίους της Αττικής και της Πελοποννήσου έκανε λόγο ο εκπρόσωπος του Συλλόγου Σαρακατσαναίων Βάρης Πέτρος Γούλας.
Την δεύτερη ημέρα των εργασιών, χθες Κυριακή, πραγματοποιήθηκε η Γενική Συνέλευση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Σαρακατσαναίων, όπου μεταξύ άλλων, καθορίστηκε το πρόγραμμα δράσης για το επόμενο έτος.Εξάλλου υπήρξαν και πολλές παράλληλες εκδηλώσεις, όπως: Εκθέσεις φωτογραφίας από την Αδελφότητα των Σαρακατσαναίων Ηπείρου στην Αθήνα, από το Σύλλογο Σαρακατσαναίων Νομού Πρέβεζας, από το Σύλογγο Σαρακατσαναίων Νομού Δράμας. Έκθεση εποπτικού υλικού από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσπρωτίας. Επισκέψεις σε αξιοθέατα του Νομού. Περιήγηση στο ακριτικό ψαροχώρι της Σαγιάδας. Εκκλησιασμός στο ναό αγίου Γεωργίου.
Την έναρξη του 21ου Πανελλήνιου Οργανωτικού Συνεδρίου των Συλλόγων Σαρακατσαναίων κήρυξε ο Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Αντώνης Μπέζας.
Στο χαιρετισμό του ο κ. Μπέζας μεταξύ άλλων ανέφερε:
« Οι Σαρακατσαναίοι είναι μια πανάρχαια ελληνική φυλή, διασκορπισμένη σε ολόκληρη την ηπειρωτική Ελλάδα, από την Πελοπόννησο και την Ήπειρο έως τη Θράκη, αλλά και σε μέρος της Βαλκανικής. Με τον ανυπότακτο χαρακτήρα τους, που απέκτησαν από το σκληρό νομαδικό τους βίο και από τη διαβίωσή τους κάτω από αντίξοες συνθήκες στα βουνά, έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην επανάσταση του 1821, προσέφεραν πολλά και κατά τη διάρκεια του Μακεδονικού Αγώνα και συνέβαλαν ουσιαστικά στον ελληνοϊταλικό πόλεμο του ’40.
Οι Σαρακατσαναίοι ανεξάρτητα από τις μετακινήσεις τους και τον εναλλασσόμενο τόπο διαμονής τους, είχαν τα ίδια ήθη και έθιμα και κυρίως μιλούσαν την ίδια γλώσσα, την ελληνική, η οποία ήταν απαλλαγμένη από ξένα στοιχεία. Οργανώνοντας τον τρόπο ζωής τους γύρω από ένα είδος ποιμενικής συνεργασίας, τα ονομαζόμενα «τσελιγκάτα», δημιούργησαν μέσα από αυτές τις μικρές κοινωνίες των οικογενειών τους, το δικό τους λαϊκό πολιτισμό.
Από το 1960 και μετά, όταν οι Σαρακατσαναίοι διασκορπίστηκαν στις πόλεις και τα χωριά, Πολιτιστικοί Σύλλογοι και Αδελφότητες σ’ όλη την Ελλάδα και φυσικά η Πανελλήνια Συνομοσπονδία Συλλόγων, προσπαθούν να μεταγγίσουν την αγάπη γι’ αυτόν το γνήσιο λαϊκό πολιτισμό, που αξίζει να καταγράφεται και να αναδεικνύεται.
Είναι σημαντικό αυτό που κάνετε, γιατί οι άνθρωποι που δε θυμούνται το παρελθόν τους, αυτοκαταδικάζονται και αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την εποχή μας, μια εποχή που την χαρακτηρίζουν οι έντονες αλλαγές ».
.